του Βασίλη Κορκίδη
Πρόεδρος ΕΒΕΠ & ΠΕΣ Αττικής
Το ηλεκτρονικό εμπόριο βρισκόταν και πριν από την πανδημία σε φάση ανάπτυξης, αλλά τα lockdowns επιτάχυναν τις εξελίξεις φέρνοντας συντομότερα τη χώρα μας πιο κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο εγκλεισμός των πολιτών αλλά και η τηλεργασία οδήγησαν μια μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού να εξοικειωθεί με το πληκτρολόγιο και τις αναζητήσεις για προϊόντα και υπηρεσίες.
Τα στοιχεία από την πρώτη περίοδο του lockdown δεν αφήνουν περιθώρια παρανόησης, καθώς τα οφέλη των εμπορικών επιχειρήσεων που αναπτύσσει το κανάλι των ψηφιακών πωλήσεων είναι εντυπωσιακά. Κατέγραψαν έως και 60% περισσότερες πωλήσεις και απέκτησαν 50% περισσότερους πελάτες σε σχέση με ανταγωνιστές τους που δεν είχαν ψηφιακή παρουσία. Το θέμα της ψηφιοποίησης αποτελεί πλέον ζήτημα μείζονος σημασίας, κυρίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, επιδρώντας και στον δείκτη επιβίωσής τους. Τα φοβικά σύνδρομα σχετικά με το πώς αναπτύσσεται μια ψηφιακή παρουσία τείνουν να εκλείψουν, αφού τα κόστη έχουν μειωθεί, κυρίως λόγω του ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών που προσφέρουν τέτοιες υπηρεσίες.
Έχει αποδειχτεί ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο καταργεί τα τοπικά σύνορα,δηλαδή την περιοχή όπου είναι εγκατεστημένη μια επιχείρηση, καθώς η ψηφιακή πρόσβαση μπορεί να γίνει από οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη με πέντε φορές μικρότερο κόστος διατήρησης ψηφιακών πελατών έναντι απόκτησης νέων μέσων προσωποποιημένης προβολής και διαφήμισης. Άρα, επιδρά θετικά στον τζίρο μιας μικρομεσαίας επιχείρησης που υπό άλλες συνθήκες θα ήταν παγιδευμένη στα σύνορα της περιοχής της. Ωστόσο, το γεγονός αυτό προσλαμβάνει ιδιαίτερη αξία, καθώς δεν περιορίζονται το αγοραστικό κοινό και οι πωλήσεις της επιχείρησης, υπό την προϋπόθεση ότι αυτή διατηρεί συνεργασία με εταιρείες που ειδικεύονται στα logistics και τις ταχυμεταφορές.
Ένα από τα ενδιαφέροντα συμπεράσματα που προέκυψε από τις αναλύσεις της συμπεριφοράς του αγοραστικού κοινού μετά το πρώτο lockdown εστίασε ακριβώς στη σχέση της εμπορικής επιχείρησης με τις εταιρείες των city logistics. Οι τελευταίες διαδραμάτισαν πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση μιας παραμέτρου που αφορά στην αξιοπιστία των χρόνων παράδοσης των προϊόντων, την οποία μερίδα του αγοραστικού κοινού αξιολόγησε συνδέοντάς την ενδεχομένως εσφαλμένα με την απόδοση της επιχείρησης ή του καταστήματος στο οποίο είχε απευθύνει την παραγγελία. Μεγάλες εμπορικές αλυσίδες με διεθνή ακτίνα δράση έσπευσαν να αλλάξουν στρατηγική ως προς τις τοποθεσίες των αποθηκευτικών τους χώρων με στόχο την εκμετάλλευση της διαφοράς του χρόνου που προέκυπτε σε σχέση με την προ κορονοϊού εποχή από τις εταιρείες των logistics και ταχυμεταφορών από την τοποθέτηση της παραγγελίας μέχρι την παραλαβή της από τον αγοραστή.
Ο τολμών νικά… στη σημερινή ψηφιοποιημένη αγορά, γιατί χωρίς ψηφιακή παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι απώλειες τζίρου θα πρέπει να θεωρούνται δεδομένες σε σχέση με μια καλοστημένη και αξιόπιστη ψηφιακή παρουσία.